מלקולם הולנליין למרן הרב שטיינמן: לא היה תועלת במסע המועצת

יו"ר וועדת הנשיאים היהודיים של ארה"ב מלקולם הולנליין הגיע אל בית מרן הגראי"ל שטיינמן ושוחח עמו בעניין גזירת הגיוס ואמר כי טוב ש'מסע המועצת' לא יצא אל הפועל (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הולנליין אצל הגראי"ל, הבוקר (צילומים: אנשיל בעק)

יו"ר וועדת הנשיאים היהודיים של ארה"ב מלקולם הולנליין הגיע הבוקר (חמישי) אל ביתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן כדי לשוחח עימו בעניין גזירת גיוס בני הישיבות ושאר הגזירות על עולם התורה.

הולנליין הנחשב לאחד העסקנים המקושרים לראשי הממשל באמריקה ובארץ הגיע לישראל לפני מספר ימים ונכנס למעונו של כ"ק האדמו"ר מבעלזא ושוחח עמו ארוכות בדרכי הפעולה בכדי למנוע את הגזירה על עולם התורה.

אמש נועד עם ח"כ ישראל אייכלר בכנסת ודיווח לו על שיחותיו עם ראשי השלטון בקשר לנושאים הבוערים. אייכלר הסביר להונליין כי סכנת הגזירות, אינן רק ליהדות החרדית אלא לתדמיתה של מדינת ישראל בעיני העולם כולו. "העולם הערבי והמערבי ישמחו להציג אותה כמדינת אפרטהייד הרודפת גם את ילדי היהודים בארץ ישראל", אמר אייכלר.

לאחר מכן נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיה וניסה לדבר על ליבו בנושא החשוב והמהותי לעם היהודי כולו.

כאמור הבוקר הגיע הולנליין אל ביתו של מרן ראש הישיבה כאשר בחדר שהו מקורביו הרב משה יהודה שניידר, ישראל פרידמן ובני רבינוביץ וכן העסקן חיים מרדכי פריד ראש ארגון סעד ומרפא של חסידות בעלזא.

מרן ראש הישיבה דיבר באריכות בפני הולנליין על חשיבות לימוד התורה לקיום העם היהודי ובפרט בגיל צעיר שאז נבנה האדם וביקש ממנו לפעול ללא לאות על מנת ולהסיר את הגזירה המרחפת מעל ראשם של האברכים ובני הישיבות.

הולנליין הבטיח לעשות זאת והדגיש כי להערכתו "יש עם מי לדבר" וכי ניתן בהבנות שקטות ובדיאלוג אישי לפתור רבות מהבעיות ולנסות למנוע את הגזירות.

הולנליין אמר לראש הישיבה כי זו סיעתא דשמיא שבסוף לא יצא 'מסע המועצת' אל הפועל, לא היה בו תועלת מלכתחילה.

"זה לא היה משפיע ומצליח לגרום לשינוי העמדות בקרב אנשי הממשל בישראל", אמר הולנליין למרן ראש הישיבה והדגיש שוב כי להערכתו ניתן עדיין לעשות ולפעול רבות בארץ במסגרת הדיפלומטית השקטה למנוע את הסכנה על עולם התורה.

"באחדות ושיתוף פעולה ניתן לעשות יותר מאשר ברעש והמולה רבה שלא תביא תועלת", סיכם הולנליין.

לדברי מקורבי מרן ראש הישיבה בשיחה הארוכה שקיים הבוקר הולנליין עם מרן הוא שמע את דעתו באופן מפורט וברור כי לא תהיה כל פשרה בענין הגיוס וכי כל לומד תורה יוכל להמשיך בלימודו בכל כל הפרעה. מלקולם הולנליין מסר למרן ראש הישיבה את תחושותיו מפגישותיו ושיחותיו עם אנשי ראש הממשלה, כי בדעתם רוצים להעביר את העניין בצורה הטובה ביותר בלא מלחמות מיותרות. וכן על מטרתם לאפשר לאלו הרוצים לצאת לעבודה, שיוכלו לעשות כן בצורה נאותה.

ראש הישיבה אמר להולנליין כי ‫"כלל ישראל קיבלו את התורה, וכל עם ישראל עומד על תורה. כדי להחזיק את התורה בכל הדורות וגם בדורינו, לא מספיק שתהיה תורה, אלא צריך שיהיו לומדי תורה. ורק ככה מתקיים כלל ישראל. היישוב בארץ ישראל קיים בזכות שיש יהודים שיושבים ולומדים תורה. זה שייך רק על ידי שבחורים ואברכים צעירים מקדישים את כל היום שלהם ללימוד התורה, אלו הם השנים שבהם האדם יכול להתעלות בתורה ולא בגיל מבוגר. רק ככה יש עתיד לכלל ישראל. כלל ישראל צריך שיהיה תורה, ולא סתם תורה אלא לומדי תורה. מי שיאפשר לזה שיוכלו ללמוד תורה וישחרר את לומדי התורה כדי שיוכלו ללמוד בלי הפרעה, תהיה בכך זכות גדולה שיש לו בהחזקת כלל ישראל וליושבי ארץ ישראל".

הגראי"ל שטיינמן שב והבהיר לו בנחרצות, שצריך לדרוש מראש הממשלה וכל העומדים לצידו, שצריך לאפשר לכל בחור ואברך צעיר שיוכל אך ורק ללמוד תורה. וכן לאפשר מכל מי שרוצה להמשיך להקדיש את ימיו ללימוד תורה, שיוכל לעשות כן בלא הפרעה.

מר מלקולם הולנליין אמר לראש הישיבה כי יפעל ככל יכולתו כדי שלומדי התורה יוכלו להמשיך ולהגות על תלמודם ללא כל הפרעה. לדבריו, אכן ניתן בהבנות שקטות ובדיאלוג אישי לפתור רבות מהבעיות ולנסות למנוע את הגזירות.

מיד בתום הפגישה עם מרן ראש הישיבה, יצא מלקולם הונליין לקרית הממשלה בתל אביב, לפגישה עם שר הביטחון בוגי יעלון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר